Kleur, energie en beweging

16 december 2024 - Edith Rijnja

EDITH RIJNJA ‘Mijn werk gaat over The joy of life, over ontmoeten en delen.
Ik verzamel verhalen en ervaringen van mensen uit alle lagen van de samenleving.’ Marian Genet vertaalt haar ontmoetingen in kleurrijke, aaibare, getufte kunstwerken waar de toeschouwer onderdeel van kan worden. 

‘Elke kleur is een representatie van een persoon, plaats, ervaring, gesprek of ontmoeting, vertelt Marian Genet (1990). Sinds haar eindexamen aan de HKU, zomer 2022, is haar werk op tal van plekken getoond, zoals SBK Sprouts, Dutch Design Week, Big Art. Haar kleurrijke getufte kleden vallen op. Genet is van alle markten thuis: theater, dans, radio maken, schilderen, fotografie en tekenen en sinds vier jaar tuften.

Diversiteit in de samenleving

Bij alles wat ze doet gaat het haar om de fysieke ervaring die ze met de toeschouwer wil delen. Daarom creëert ze ervaringsruimtes die haar ontmoetingen weerspiegelen. ‘Onze maatschappij bestaat niet alleen uit mensen van één kleur, ik wil de diversiteit van de samenleving in mijn werk laten zien. De toeschouwer moet deel van het werk kunnen uitmaken, en het kunnen voelen.’ Wat Genet niet vond in de schilderkunst en fotografie, deze disciplines bleken te statisch voor wat ze wilde uitdrukken, ontdekte ze in het tuften. Sindsdien is ze erdoor gegrepen. De kennis over de technieken heeft ze zich spelenderwijs eigengemaakt.

‘Ik ben altijd op zoek naar een gevoel van energie en kleur.

Tactiliteit en energie

Alle oude tufttechnieken heeft ze uitgeprobeerd. De meest handmatige is de punch needle, de tuftnaald, een dikke naald met scherpe punt en met een gleuf waar je de draad doorheen kunt geleiden. Sommige tuftnaalden hebben ook een gleuf in het houten handvat voor extra geleiding. Ze heeft er een paar kleine werkjes mee gemaakt. Een tijdrovende methode.
Genet gebruikt nu drie verschillende elektrische tuftpistolen. Het ene snijdt de lussen automatisch af (4 - 14 mm), het andere maakt kleine lussen, ‘loops’, instelbaar van 7 - 21 mm. En, tegenwoordig werkt ze ook met een pneumatisch tuftpistool. Deze pneumatische machine kan nog grotere loops maken van 18 tot wel 70 mm. 

Door de machines afwisselend te gebruiken creëert ze vormen in verschillende texturen. De gesneden stukken zijn een stuk zachter dan de geluste, getufte delen. Daar staat tegenover dat de geluste delen veel sterker zijn en het werk in zijn geheel stevigheid verlenen. ‘Door met een pneumatische machine te werken kan ik nog meer spelen met hoogteverschillen en ook hoogpolige tapijten realiseren.’ Tijdens het tuften krijgen je polsen het zwaar te verduren, daarom draagt Genet een polsbrace tijdens het werk. Om goed te kunnen tuften heb je een strak opgespannen ondergrond nodig, Genet gebruikt monnikendoek. Ze werkt staand en schiet vanaf de achterkant haar acryl wol door het doek. Is een kleed eenmaal klaar dan fixeert ze de lussen aan de achterkant met latex. Lijmen kan ook maar latex is flexibeler.

foto 2 nummer 125

2

Waterfall of Love

Tijdens SBK Sprouts toonde ze Waterfall of Love, deel van de Harmony of Love series, een wandkleed dat uitwaaiert naar de grond, waar het transformeert in een sculpturaal object waarop bezoekers kunnen relaxen. In het werk had Genet losse, getufte delen neergelegd zodat bezoekers haar patronen al spelend konden veranderen.

Fotografie

Haar grootste wens is om nog eens een grote installatie te mogen maken voor een museale ruimte. Momenteel tuft Marian Genet op klein formaat, een groot werk staat op stapel. Daarnaast assisteert ze beeldend kunstenaar Raquel van Haver. Ze fotografeert voor haar. ‘Het was heerlijk om na het vele tuften mijn Hasselblad weer op te pakken. Documentairefotografie was voor mij altijd al een manier om met mensen in contact te komen. Fotograferen en de energie van het beeld proberen te vangen, vind ik heel fijn. Toch mis ik in fotografie de tactiliteit, die vind ik nu in het tuften. Dat mensen kleur geven aan het leven wil ik teruggeven in mijn tuftwerken.’

Foto’s
1 Marian Genet voor Waterfall of Love, tijdens Graduates 2022, Melkweg Gallery, Amsterdam.
2 Waterfall of Love, 2022, deel van de doorlopende serie Harmony of Love,
Interactieve installatie, premium acryl garen op monnikendoek, rubber latex, 700 x 350 cm. HKU (Pastoe), Utrecht, 2022.

Dit artikel komt uit kM #125 Kleur (p.36-37)Abonneer nu en ontvang 4x per jaar alles over kunst & materiaal.

 

Altijd op de hoogte blijven?

Edith Rijnja

Edith Rijnja is kunsthistoricus en freelance publicist. Ze cureert en organiseert internationale culturele projecten.

Bekijk meer van Edith Rijnja