Nomadische kunstenaars

16 december 2024 - Monika Auch

MONIKA AUCH Op ART Rotterdam was bij de geselecteerde werken van het
Mondriaan Fonds ‘Prospects’ de installatie A-Drift van Janne Schipper te beleven. Binnen en rond een groot houten frame was een weelde aan objecten in marmer, speksteen, keramiek, porselein, hout, textiel, gips en glas te zien.
 
 
1 & 2

Beeldend kunstenaar Janne Schipper (1996, Amsterdam) werkt samen met Andreas Sahl Andersen (1989 Fakse Ladeplads, DK). Janne was al tijdens haar studie aan de KABK Den Haag (BA. 2018) zeer actief op het gebied van internationale samenwerking. In 2017 bracht ze enkele maanden door in IJsland en werkte ze in Slowakije, Denemarken en Duitsland. In 2020 ontving ze de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Andreas studeerde ‘ArtScience’ aan de KABK en werkt naast zijn praktijk als kunstenaar als museumtechnicus. Zijn hand is zichtbaar in de quasi-nonchalante, maar perfect uitgevoerde constructie en compositie van de installaties.

Eén en één is meer dan twee

Na de eerste kennismaking spreken we elkaar via Skype want ze zijn verhuisd naar Wenen, waar Janne een MA opleiding in Sculptuur volgt. Hun persoonlijke en professionele levens zijn verweven, er zijn voortdurend gesprekken gaande, ze bouwen aan een artistieke visie en methode. Soms vloeien werken samen en soms blijven ze als individuele werken bestaan. ‘Ik vind werken met materiaal heel fijn. Andreas heeft door zijn studie ArtScience een goede theoretische achtergrond. Hij leest veel en heeft een brede technische basis en praktische vaardigheden. Door zijn werk als museumtechnicus is hij bekend met de veiligheidseisen van musea en het bouwen van installaties, zoals bij de gootsteen in Out Of The Blue, dat een circulatiepomp en waterreservoir vereist.

 
 

 3 & 5

Land-art

Op het Deense eiland Fyn werkten ze als koppel aan een landart-project. Ze organiseerden een levend tableau van een uitgraving met de deelnemers als performers. Met machines en de medewerking van publiek ontstond een diepe kuil met eromheen de netjes gerangschikte uitstalling van de opgravingen lagen. Iedereen werd uitgenodigd mee te werken; om met een schep aarde te verplaatsen, het opgegraven materiaal te sorteren, een steen weg te leggen of gewoon toeschouwer te zijn. De combinatie van installatie en performance maakte de blootlegging van de culturele en geologische historie van deze plek een ervaring voor de bezoekers. Ze werden deel van de veranderingen veroorzaakt door geologische en door de mens gestuurde processen. De door de kunstenaars gestelde vragen waren: Wat zien we als de kenmerkende kwaliteiten van een gecultiveerd en van een natuurlijk landschap? Hoe kunnen we na ingrepen de aarde in een betere toestand achterlaten? Er is dus een keuze!

Poëzie in materiaal

Ook A-Drift is een zintuigelijke belevenis door binnen te treden in de installatie en te kijken naar de constructie en de mooie voorwerpen met hun aantrekkelijke materialiteit. ‘Ik wil verwondering koesteren en zichtbaar maken door dingen met de hand te maken, zonder te streven naar een ambachtelijke volmaaktheid. Eigenlijk ben ik niet handig en zo zal een door mij gemaakte tafel nooit perfect zijn. Tegelijkertijd mag het niet klunzig zijn en wiebelen, dat zou net zo goed afleiden. Er zit een spanning tussen deze twee uitingsvormen.’ A-Drift is de voortzetting van het werk dat gaat over de strubbelingen in hun tweepersoonshuishouden tijdens de Covid-lockdown. ‘We onderzochten de extreme tegenstelling tussen de intieme, besloten leefomgeving en de overal aanwezige, overweldigende stroom aan informatie en statistieken. De installatie bestond uit een muur van wegwerpziekenhuiskleding, strak verpakt in plastic zakken met naar Covid verwijzende sculpturen. De gootsteen, zeep en water staan voor het excessieve handen wassen.’ De combinatie van materialen en enkele beeldende elementen zoals de vlecht en de kleiobjecten komen terug in A-Drift. ‘In A-Drift heb ik vooral het concept van de “constellatie” gevolgd, en de tot nog toe grootste variatie aan materialen gebruikt. Met een altijd aanwezige onderliggende poëzie. Deze installatie is ontstaan in drie verschillende landen en alle elementen zijn bij elkaar gebracht op tentoonstellingen in Den Haag en Rotterdam.

TENTOONSTELLING
At Cross Purposes, duo show met Andreas
Sahl Andersen, Exhibit Eschenbachgasse,
Wenen (AT), 10 - 23 April 2024. https://esel.at

Foto’s
1 Janne Schipper en Andreas Sahl Andersen, A-Drift, installatie, 2023,
Marmer, speksteen, keramiek, porselein, hout, textiel, gips en glas.
2 Janne Schipper en Andreas Sahl Andersen, A-Drift, installatie, detail,
hout, glas, keramiek.
3 Janne Schipper en Andreas Sahl Andersen, Out Of The Blue, installatie.
4 Janne Schipper en Andreas Sahl Andersen, Out Of The Blue, 2022, tafel,
vlecht.
5 Janne Schipper en Andreas Sahl Andersen, Out Of The Blue installatie, gootsteen, detail.

Online
janneschipper.info
@andreassahlandersen

Dit artikel komt uit kM #127 Koppels (p.20-21)Abonneer nu en ontvang 4x per jaar alles over kunst & materiaal.

Altijd op de hoogte blijven?

Monika Auch

Monika Auch is redactielid van kM, beeldend kunstenaar, auteur en oprichter van Weeflab in Amsterdam. Ze studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam, Textiele Vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie en onderzoekt de intelligentie van de hand.

Bekijk meer van Monika Auch