kM 124 Cross-over

REDACTIONEEL

Bij cross-over denk ik aan dubbeltalenten, zoals Koen Taselaar beschreven in het artikel van Monika Auch, die zowel op grafisch gebied als in textiel of keramiek even gemakkelijk werken. Eén van de vele talenten van Airco Caravan is de manier waarop ze haar kritische blik op de maatschappij in haar kunst laat zien. Zij woont en werkt nu in New York, Cornel Bierens stapte via de digitale wereld in haar studio rond.

Anneke de Vries beschrijft de grenzeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe werkwijzen en technieken van Johan Dijkstra (1896-1978), één van de oprichters van de Groninger kunstkring De Ploeg. André Pielage weet in een opdracht van de provincie Drenthe verhalen en een verdwenen brug in één beeld te vangen. Voor Harald Schole een reden om hem te spreken. In de complexe wereld van Abel Wolff dartelen edelstenen in een stroom water en komen neveldampen uit een rots. Edith Rijnja achterhaalde wat er bij de realisatie kwam kijken. De relatie tussen ateliergeuren en de artistieke ontwikkelingen van Piet Mondriaan onderzocht geurspecialist en docent zintuigengeschiedenis aan de Vrije Universiteit, Caro Verbeek. Anne Berk schrijft over de International Conference on Contemporary Cast Iron Art in Berlijn, een internationaal ijzersymposium, annex tentoonstelling en spectaculaire vuurperformances. Moniek Spaans bevroeg Marit Westerhuis over haar apocalyptische landschap in het Groninger Museum en het gebruik van geurende plastics. De cd-hoezen van De Kift zijn kleine kunstwerken, collectors items; doordacht, met karakteristieke tekeningen en uit onconventionele materialen. Chris Reinewald ging op bezoek bij kunstenaar, drummer Wim ter Weele. In De Pont is tot 29 januari 2023 de solotentoonstelling van de virtuoze IJslandse kunstenaar Ragnar Kjartansson te zien. Hij werkt in alle denkbare disciplines. Erik Luermans sprak de kunstenaar tijdens de opening. In de samengestelde sculpturen van kunstenaarsduo Breure / Van Hulzen zien we vintage-objecten, meubelstukken gecombineerd met afgietsels van geboetseerde koppen en meer. Maarten Buser sprak hen.

Tenslotte belicht ik onze eigen cross-over werkzaamheden. Samen met Virtùmedia, grafisch vormgever Rimke Bartels en de redactie zijn in deze kM een aantal verbeteringen doorgevoerd. Een groter lettercorps, duidelijke paginanummering, aandacht voor vaste rubrieken, geen kleurtoepassingen bij afbeeldingen van kunstwerken en een vereenvoudigde, gemakkelijk te onthouden aanduiding: kM — Tijdschrift over Kunst & Materiaal. Kritische opmerkingen van onze lezers hebben we ter harte genomen. We hopen dat deze vernieuwde kM in de smaak valt.

H A R A L D S C H O L E | Hoofdredacteur kM

Abonneren? klik hier. Liever kM #124 Cross-over los bestellen? Dat kan voor € 9,95 via deze link.