"Dit kleurrijke exemplaar van kM symboliseert voor mij een feestje. Het is de 100ste uitgave waar ik aan heb meegewerkt. kM gaat mee met haar tijd, maar centraal staat nog steeds: het maakproces, de technieken en atelierverhalen van kunstenaars, actueel en historisch, geschreven voor zowel de professional als de kunstminnende lezer. Over kleur, het thema van kM 125, valt veel te vertellen.
Gastredacteur Gijs Frieling, muralist en coördinerend adviseur beeldende kunst Atelier Rijksbouwmeester, maakt een reis door de tijd en onderzoekt in een inleidend essay hoeveel kleur nodig is voor een overtuigend werk. Kunstenaars Nona Mooij, Olphaert den Otter, Marianne Roodenburg, George Struikelblok, Emo Verkerk en Iriée Zamblé delen hun opvattingen over kleur in korte statements. Han Schuil benoemt ook de drager.
Over Vermeers bijzondere kleurgebruik komen we door materiaal technisch onderzoek steeds meer te weten. Het Vermeer Onderzoeksteam deelt nieuwe bevindingen over licht en kleur in de daken van Gezicht op Delft. Monika Auch sprak met Aleksandra Gaca over het subtiele kleurgebruik in haar textiele wandpanelen die de raadszaal van het gerenoveerde stadhuis van Groningen sieren.
Kunst in de openbare ruimte wordt regelmatig aan het lot overgelaten. Erfgoedvereniging Heemschut zet zich in voor behoud van deze kunstwerken. De wandobjecten van Peter Struycken kregen in samenspraak met hem een tweede leven in Bergeijk. Erik Luermans doet verslag. Bij Marian Genet staat de fysieke ervaring centraal in haar uiterst aaibare, getufte installaties en wandkleden. De samenleving is divers en die rijkdom vertaalt ze in haar werk. Edith Rijnja schrijft over deze jonge ambitieuze kunstenaar. Erik Kirchner, senior bij het verflab van AKZO, onderzocht in samenwerking met het Van Gogh Museum waarom het gebruik van de kleur paars eind 1900 omhoogschoot. De Chemie Historische Groep hield in het Textielmuseum een symposium over het verven van textiel in de negentiende-eeuw, onze redacteur Monika Auch was erbij.
Overweldigend en tegelijk geordend zijn de kleuren in de installaties van Suzan Drummen, Cornel Bierens achterhaalt haar bronnen. Niek Hendrix, bekend van zijn blog Lost Painters, sprak collegiaal met Philip Akkerman over het inkarnaat. Een verhaal, vol kleur, over het schilderen van de huid. Veel plezier met deze kM over kleur en materiaal." - Harald Schole, hoofdredacteur kM magazine
Dit nummer bestellen? Dat kan via Tijd voor Tijdschriften. Geen enkel nummer missen? Abonneer nu!