kM 126 Kunst en Wetenschap

kM 126 over kunst en wetenschap

REDACTIONEEL

‘Kunst en wetenschap worden vaak gezien als twee volledig gescheiden domeinen van menselijk streven, maar in werkelijkheid zijn ze diep met elkaar verweven. Zowel kunst als wetenschap zijn creatieve bezigheden die de wereld om ons heen willen verkennen en begrijpen, en beide worden gedreven door de wens om de grenzen van wat bekend en begrepen is te verleggen. Door middel van kunst kunnen we complexe wetenschappelijke concepten overbrengen op een manier die toegankelijk en boeiend is voor een breder publiek, terwijl wetenschap kunstenaars nieuwe tools en technologieën kan bieden om hun creatieve expressie uit te breiden. Samen vormen kunst en wetenschap een krachtige synergie die elkaar kan inspireren en informeren en ons naar nieuwe hoogten van innovatie en creativiteit kan stuwen.’ Auteur: ChatGPT.

Wat brengt de toekomst? Vooralsnog schrijven onze auteurs hun artikelen zelf. De focus ligt in deze kM op het Artscience Lab van de VU, Amsterdam. Gastredacteur Raoul Frese die dit Lab leidt, schreef een inleidend essay. Beeldend kunstenaar Christiaan Zwanikken ontwikkelde in samenwerking hier zijn project. Samen beschrijven ze hun ontdekkingstocht. Marc Marc werd hierbij ingeschakeld voor de technische ondersteuning. Erik Luermans gaat met hem de diepte in. Wat hun robotcamera in zandkorrels ziet en hoe dat in zijn werk gaat, vertellen Driessens & Verstappen aan Cornel Bierens. De kunst van het wetenschappelijk tekenen heeft Monika Auch beschreven. Van haar hand is ook het artikel over een jong grafisch collectief. kM-redacteuren en wetenschappers Annelies van Loon en Sanneke Stigter analyseerden de inhoud van een pigmentdoosje van een restaurator. Niek Hendrix heeft met een kunstwetenschappelijke aanpak verschillende gesso’s onderzocht. Philip Vermeulen weet technische kennis en wetenschap voor zijn kunstwerken in te zetten. Liselore Tissen sprak met hem. Harald Schole bezocht Teylers, het oudste museum gewijd aan kunst en wetenschap. Verder zag hij bij Mediamatic het onderwaterkunstwerk van Marjolijn Boterenbrood in de openbare ruimte. Het scherp balanceren van Horacy Muszynski op het koord van kunst en wetenschap overtuigde Edith Rijnja om aan zijn werk aandacht te besteden.

Ik hoop dat deze kM in navolging van ChatGPT u naar nieuwe hoogten van innovatie en creativiteit kan stuwen.

H A R A L D S CHO L E | Hoofdredacteur kM

Wilt u het nummer bestellen of cadeau geven? Klik hier