Een boodschappenlijstje of snelle notities staan die op papier of in je mobiel? Julia Geerlings, curator Museum Rijswijk, geeft aan dat ‘Animal Farm, haar concept voor de papierbiënnale breder is dan papier. Chris Reinewald sprak haar tijdens de voorbereidingen.
Monika Auch en Frank van der Ploeg lichten vier deelnemers aan deze biënnale uit: Loes Groothuis, Caren van Herwaarden, Eva Spierenburg en Puck Verkade.
Museum Rijswijk en kM hebben een oude band. Pieter Keune, voormalig hoofdredacteur, was jaren terug jurylid van de Rijswijkse papierbiënnale. We hebben het contact vernieuwd. kM is mediapartner voor deze tentoonstelling. Museum Rijswijk en kM hopen hiermee een groter en breder publiek te kunnen interesseren. Deze kM belicht papier van vele kanten.
Wist je dat de grootste papiercollectie ter wereld bij de KB, nationale bibliotheek van Nederland, ligt? Lees het artikel van collectiespecialist Erik Geleijns.
Annelies van Loon schrijft over de workshop notan van graficus Annita van Betuw die ook diverse lijmtips geeft.
Ondergetekende werpt een licht op het omvangrijk kunstwerk van Domenique Himmelsbach over ongedocumenteerden.
Papier maken van gras, eeuwenoud of een nieuwe ontdekking? Edith Rijnja sprak de jonge vormgever Julie Heij over haar graspapierproject. Behalve het project van Julie Heij kwam ondergetekende andere duurzaamheidsprojecten van jonge makers tegen bij Material District.
Leila Sauvage en Jacques Brejoux schrijven over Moulin de Verger uit 1539, sinds eeuwen papierleverancier aan de Nederlanden.
Over fabricage, conservering en restauratie van papyrus weet Godelieva van der Randen van het Museum van Oudheden, Leiden bijna alles.
Herre de Vries van restauratie nijhoff asser vertelt over de scheuren, vlekjes, verkleuring, verbleking en vervorming, die hij als papierrestaurator tegenkomt en zijn remedie
Voor Karen Sargsyan heeft papier ook een politieke betekenis. Anne Berk sprak hem.
Over de fascinatie van Maryan Geluk voor Japan, die is terug te vinden in haar werk dat onder andere is opgenomen in de collectie van Museum of Modern Art, Kyoto schrijft Erik Luermans.
En over papier gesproken; het binnenwerk van deze kM is 100 grs hv machine coated silk en de omslag 130 grs hv machine coated silk.
Harald Schole, hoofdredacteur