Tijdens het vooronderzoek voor dit nummer bekeek ik de ontstaansgeschiedenis van de eerste letter van ons alfabet. De hiëroglief van een ossekop alph=os uit het Egyptisch, is via het Proto-Sinaïtisch, Fenicisch, Hebreeuws, vroeg Grieks en Grieks onze Latijnse A geworden.
Op een bijgebouw van het Rijksmuseum staat op de gevel een tekst van Victor de Stuers: 'Teekenen is spreken en schrijven tegelijk'. De gedachte erachter is dat je in de beeldende discipline meer ziet. De verwevenheid van taal en teken(kunst) wordt in deze kM-editie vanuit diverse hoeken belicht. Op welke wijze gebruiken kunstenaars taal als materiaal? En vice versa: hoe bevordert materiaal de leesbaarheid en daarmee de overtuigingskracht van een kunstwerk?
Tijdens een rondetafelgesprek bij galerie Bradwolff & Partners over kunst en taal lichtte Hans Gieles de tentoonstelling toe. Voor mij was het de aanleiding om hem te vragen een inleidend essay te schrijven.
Verder in dit nummer artikelen over de notebooks van Chris Bastiaans en Boris Tellegen door respectievelijk Sanneke Stigter & Harald Schole en Mariska Castelijn. De optekening van diepte-interviews in het kader van oral history, geeft zicht op gebruik, historische waarde en conservering.
Monika Auch ontmoette tijdens haar residency op IJsland Agnar Freyr Stefánsson, een grafisch vormgever die lokale verhalen vertaalt in codes voor hedendaagse breipatronen.
Eline Grijns bezocht Richard Niessen, de vormgever achter Het Paleis van Typografisch Metselwerk.
In het werk van Marcel Pinas speelt het levend houden van de Maron cultuur en het Afaka-schrift een belangrijke rol. Daphne Pappers sprak met hem.
Voor Marc Ruygrok moet de materialiteit van tekst en beeld een eenheid vormen. Liselore Tissen verdiept zich in een aantal werken.
Soms zie je het in één keer, soms is het even puzzelen; de taal/teken-wandobjecten van Gracia Khouw integreren. Lees wat Alex de Vries over haar heeft geschreven.
Ondergetekende bezocht Joanneke Meester. Signs, haar tekstbordenproject in Amersfoort en andere locaties wordt toegelicht.
Voor Guido de Boer is het geconcentreerd maken van een wandvullend werk met een brede kwast gedompeld in Oost-Indische inkt een performance. Ingelies Vermeulen vertelt erover.
Tenslotte bezocht Edith Rijnja de tentoonstelling ‘Unravel’ in Stedelijk Museum Amsterdam en sprak met T. Vinoja uit Sri Lanka over de verwerking van oorlogstrauma’s in haar textielwerken.
Harald Schole, hoofdredacteur