Druk enter om te zoeken

April 25 2024

Het werk van

Katinka Lampe

Courtesy Galerie Ron Mandos, afmetingen: 35 x 30 cm, gebruikt materiaal: olieverf op linnen

Tijdens de Kunstenaars Maand lichten we bijzondere  werkstukken uit, waaronder het werk van Katinka Lampe. Zij vertelt kM over hoe haar werk tot stand komt en welke materialen ze gebruikt.

“Het werkproces start met een fotosessie met een model. Ik vraag mijn model een bepaalde rol te spelen. Daarbij geef ik voorbeelden van sferen en poses. Ik voeg attributen en kleding toe zodat het model zich maximaal in kan leven.

Het gaat in mijn werk niet om het portret.

Het is namelijk geen representatie van een specifiek persoon maar eerder een verbeelding van een idee of een reconstructie van de werkelijkheid.

De verkregen en bewerkte foto’s vormen het uitgangspunt voor het schilderij. Ik kan me laten leiden door het licht of de kleuren. Soms is er een detail waar ik al mijn aandacht op wil richten.

Tweede fase in het werkproces is het bedekken van het doek met tekenpapier, waarop ik vervolgens een tekening maak. Ik snijd delen van de tekening uit en pas dan begint het schilderen. Met olieverf vul ik de uitgesneden delen in. Bijvoorbeeld de partij van het gezicht, de haarpartij, de achtergrond, oogwit, kleding of sieraad. Ik behandel alle delen los van elkaar. Als ik met éen partij bezig ben is de rest van het doek met papier afgedekt.

Ik werk met olieverf op linnen. Het linnen is met witte gesso geprepareerd. De witte ondergrond maakt de olieverf mooi helder. De olieverf is altijd Old Holland, die is kleurecht en heeft precies de goede structuur en dikte. Het schilder medium maak ik zelf, het is een mengsel van terpentine, terpentijn, gebleekte lijnolie en siccatief.

Ik schilder vrij droog met veel kleuren op mijn palet en breng die aan met verschillende kleine penselen, ieder penseel heeft een eigen gemengde kleur. Af en toe haal ik het penseel door de terpentine en wrijf het schoon. Met een iets groter penseel dat ik lichtjes door het medium haal, of met een tod, meng ik de kleuren op het doek. Laatste handeling in de natte olieverf is steevast met een grote spalter van links naar rechts trekken om al mijn persoonlijke handschrift eruit te halen. Dit is een spannende fase, want daarna kun je er in deze staat niets meer aan veranderen. Iedere laag olieverf blijft een week nat. Ik wacht tot de laag droog is en zet dan een nieuwe dunne laag op. Steeds maar weer gebruikmakend van de sjablonen die ik maakte van het papier. Ik verwerk de olieverf nooit glanzend. Ik wil dat de lagen doorschijnend blijven. Bij dun gebruik van de verf in combinatie met een schraal medium blijft de olieverf mooi mat.”

Meer van Katinka haar werk zien? Bekijk hier Katinka haar website.