Druk enter om te zoeken

April 25 2024

Een Zeeuwse Meester uit de Gouden Eeuw

Een Zeeuwse Meester uit de Gouden Eeuw

Categorieën: Boekentips en Recensie

Tags:

Kunsthistoricus en auteur Frank van der Ploeg, is onder andere als gastcurator werkzaam bij het Stadhuismuseum Zierikzee. Hij heeft een reeks boeken over ‘Zeeuwse meesters’ op zijn naam staan. In zijn meest recente boek belicht hij het leven, de familiegeschiedenis en de werkzaamheden van de schilder Arnoldus van Anthonissen (1631-1703).

De vloot van de Zeven Provinciën beheerste de wereldzeeën en dat moest worden vastgelegd. Arnoldus is de derde generatie van een familie marineschilders. De familie Anthonissen wordt uitvoerig beschreven. Een stamboom als bijlage zou een goede toevoeging zijn geweest. Het werkgebied van Anthonissen is breed. Inge Schipper, medeauteur, duidt hem terecht aan als een rasechte cultureel ondernemer. Hij is een echte aanpakker, niet alleen legt hij als fijnschilder de marinevloot vast, hij werkt eveneens als klad- of grofschilder aan interieurs, wapenborden en landkaarten. Daarnaast drijft hij een kunsthandel. Hij is lid van het St Lucasgilde en maatschappelijk actief als deken bij de kloveniers, de schutters, die een clover of een colover (een lang kanon of handvuurwapen van klein kaliber) bedienen.

Van Samuel van Hoogstraten (1627-1678) is in het boek een anekdote aangehaald, die een blijvende waarde heeft. Hoogstraaten beschrijft een fictief ‘Kamp van het vaerdig schilderen’ om verschillen in de aanpak van werken van kunstenaars aan te geven: schilderen met de hand (macht der gewoonte), met het oog (reageren op wat het oog waarneemt) en met het verstand (doordachte ervaring). Hoogstraaten voert drie schilders op, waarvan degene die met verstand werkt, gemotiveerd tot winnaar wordt uitgeroepen. (Lees ook het artikel in kM #123 van Lux Buurman over Hoogstraaten). Zo bevat het boek tal van wetenswaardigheden over het werk en het leven van een schilder uit de Gouden Eeuw.

De pagina’s lange literatuurlijst en noten onderstrepen het nauwgezette onderzoek dat aan deze Zeeuwse meester gewijd is. De rijkgeïllustreerde publicatie sluit af met een overzicht van gesigneerde schilderijen.

Harald Schole

Wil je het boek bestellen? Dat kan via deze link!