3e-afbeelding-218x300 Tijdens de Kunstenaars Maand lichten we een aantal indrukwekkende werken uit, waaronder het werk van Sabine Liedke. Zij vertelt kM hoe het werk "100" tot stand is gekomen en welke materialen zij hiervoor heeft gebruikt.

 

Na het zien van prachtige spreeuwenzwermen ontstond het idee zelf een spreeuwenzwerm te maken van keramiek.

 

Het model was een dode spreeuw (uit de vriezer). Deze had al meerdere malen als tekenmodel gediend.

Er is een 5-delige gietmal van gips gemaakt van deze ietwat geabstraheerde moedervorm-spreeuw van klei. Deze mal wordt als een puzzel in elkaar gezet en vastgebonden. In de bovenzijde wordt gietklei gegoten.

2e-afbeelding-225x300

Gietklei is een vloeibare klei. Na een uur wordt de mal uitgegoten waarbij een rand klei blijft plakken in de mal doordat gips vocht onttrekt aan de gietklei. De mal wordt afgesloten en omgedraaid zodat er ook gietklei in de kop van de spreeuw loopt.

De volgende dag kan de mal worden geopend en gelost. De holle spreeuw van gietklei kan voorzichtig worden bijgesneden met een scherp mesje en krijgt een gaatje in de rug, zodat hij eventueel opgehangen kan worden.

Wanneer de spreeuw helemaal droog is kunnen de gietnaden weggeschuurd worden. Dan wordt het gebakken in een keramiekoven op 900 graden. Daarna twee keer gedompeld in een mat zwart glazuur en nogmaals gebakken op 1060 graden. Door klei te stoken op deze temperatuur wordt het aardewerk genoemd.

De installatie is nu te zien in Museum Belvédère tijdens de tentoonstelling ‘Als de Dood’ t/m 11-06-2023.

Meer weten over Sabine Liedtke haar werk? Bekijk haar website

Altijd op de hoogte blijven?