Druk enter om te zoeken

March 28 2024
Schilderijenrestauratoren Roy Hesterman en Luitsen Kuiper tijdens de bedoeking van "De Nachtwacht" in 1975 (foto: Rijksmuseum Amsterdam).
Schilderijenrestauratoren Roy Hesterman en Luitsen Kuiper tijdens de bedoeking van "De Nachtwacht" in 1975 (foto: Rijksmuseum Amsterdam).

Ongewenste gevolgen van was-hars bedoekingen

Ongewenste gevolgen van was-hars bedoekingen

Kleurverandering van de gronderingen van 17-de eeuwse schilderijen

Categorieën: Emilie Froment, kM 111, Onderzoek, Restauratie, en Schilderen

Tags: Rembrandt

Was-hars bedoekingen hebben het oppervlaktebeeld van zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderijen veranderd. Reeds vroeg in de geschiedenis van het was-hars bedoeken waren er aanwijzingen voor ongewenste gevolgen, met name kleurverandering. In het proefschrift van Emilie Froment staat de kleurverandering van de gronderingen van zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderijen op doek centraal.

> Neem een abonnement op kM

Lees dit artikel in kM 111 over Rembrandt.

kM is een magazine met materiaaltechnische informatie over beeldende kunst en vormgeving.

Emilie Froment

Dr. Emilie Froment studeerde kunstgeschiedenis en conservering van schilderijen aan de Universiteit van Parijs, met stages in het Guggenheim Museum, het Louvre en het Stedelijk Museum Amsterdam.