May 01 2024

Categorieën: Boekentips en Recensie

Tags: kunstenaarsboeken, Onno Zijlstra, Review, en Verbeelding

Recensie: Verbeelding

In kM #124 lees je de onderstaande review over het boek: Verbeelding van Onno Zijlstra. Wil je dit boek bestellen? Dat kan via deze link.

Over waarneming & kunst

De publicatie gaat niet over materiaalgebruik of techniek van een kunstwerk. Het duidt hetvervolg, hoe kijkt de bezoeker naar het resultaat? De uitgebreide beschouwingen van Onno Zijlstra over het waarnemen zetten de makers van kunst op scherp. Centraal staat het gedachtegoed van de achttiende-eeuwse verlichtingsfilosoof Immanuel Kant. Voor Kant is naast verstand en emoties een centrale rol weggelegd voor de verbeelding. Zonder verbeelding is er geen vrijheid om zelf betekenissen in een kunstwerk te ontdekken. In de inleiding stelt de schrijver dat de verbeelding de mens onderscheidt van andere dierensoorten en noodzakelijk is om als mens te overleven.

Een boek om met anderen te delen

De inhoud van de publicatie leest niet eenvoudigweg. Het is een boek om met anderen te delen en over thema’s die worden aangesneden van gedachten te wisselen. Een kunstwerk zet de beschouwer tot denken aan. Helemaal in de lijn van Kant om de vrijheid te nemen zelf verder te denken, het wereldbeeld te vergroten en nieuwe mogelijkheden te zien. Een overeenkomst tussen kunst en wetenschap wordt aangehaald, in de wetenschap is verbeelding nodig om baanbrekende ontdekkingen te doen.

Filesofie

Het boek bevat een aantal boeiende beeldessays die de discussie over verbeelding kunnen stimuleren. De filosofie van Kant wordt tegen het licht gehouden door theorieën van latere filosofen, zoals Heidegger, Wittgenstein, Popper en Duintjer. Een rode draad in de publicatie vormen de talloze redenaties die het belang van kunst onderstrepen. Uitgelicht zouden de statements van filosofen en schrijvers over kunst een boeiende serie quotes opleveren. De publicatie bevat een literatuurlijst en register van personen en zaken. Onno Zijlstra sluit af met de bijna taakstellende zin voor veel van de lezers van kM: Beeldend kunstenaars, experts in verbeelding, motiveren ons die vrijheid te gebruiken.

HARALD SCHOLE