Druk enter om te zoeken

April 20 2024
Restauratie Vermeers "Meisje met de Parel" door Abbie Vandivere (foto: Martijn Beekman).
Restauratie Vermeers "Meisje met de Parel" door Abbie Vandivere (foto: Martijn Beekman).

Het blauw in ‘Meisje met de parel’

Vermeer maakte gretig gebruik van ultramarijn, zo blijkt uit onderzoek

Categorieën: Abbie Vandivere, Annelies van Loon, Kleur, kM 116, Onderzoek, Restauratie, en Schilderen

Tags: Blauw, Johannes Vermeer, en Meisje met de parel

Johannes Vermeer (1632-1675) staat bekend om zijn stralend blauwe kleuren en overvloedig gebruik van natuurlijk ultramarijn. Ultramarijn was verreweg het duurste blauwe pigment beschikbaar in de zeventiende eeuw. Vermeer maakte er gretig gebruik van, zo blijkt uit onderzoek.

Door Annelies van Loon en Abbie Vandivere.

Foto: Restauratie Vermeers “Meisje met de Parel” door Abbie Vandivere (foto: Martijn Beekman).

> Neem een abonnement op kM

Lees dit artikel in kM 116 over de kleur blauw.

kM is een magazine met materiaaltechnische informatie over beeldende kunst en vormgeving.

Annelies van Loon

Annelies van Loon is chemisch onderzoeker van schilderijen bij het Rijksmuseum en Mauritshuis, en gespecialiseerd in de materialen en schildertechnieken van de zeventiende-eeuwse Hollandse meesters.