Categorieën: Abbie Vandivere, Annelies van Loon, Kleur, kM 116, Onderzoek, Restauratie, en Schilderen
Tags: Blauw, Johannes Vermeer, en Meisje met de parel
Johannes Vermeer (1632-1675) staat bekend om zijn stralend blauwe kleuren en overvloedig gebruik van natuurlijk ultramarijn. Ultramarijn was verreweg het duurste blauwe pigment beschikbaar in de zeventiende eeuw. Vermeer maakte er gretig gebruik van, zo blijkt uit onderzoek.
Door Annelies van Loon en Abbie Vandivere.
Foto: Restauratie Vermeers “Meisje met de Parel” door Abbie Vandivere (foto: Martijn Beekman).
Lees dit artikel in kM 116 over de kleur blauw.
kM is een magazine met materiaaltechnische informatie over beeldende kunst en vormgeving.
Annelies van Loon
Annelies van Loon is chemisch onderzoeker van schilderijen bij het Rijksmuseum en Mauritshuis, en gespecialiseerd in de materialen en schildertechnieken van de zeventiende-eeuwse Hollandse meesters.