Druk enter om te zoeken

April 18 2024
Maartje Korstanje in kM 117 foto Auke Hamers
Maartje Korstanje in kM 117 foto Auke Hamers

Categorieën: Huid, kM 117, Magazine, Voorwoord, Website, en Wouter de Vries

Tags:

In kM 117 gaat het over de huid van kunstwerken. Het nummer verschijnt op 27 maart 2021. We doen een greep uit de inhoud!

Maartje Korstanje

Dit nummer over de ‘huid’, van kunstwerken welteverstaan, openen we met een interview met Maartje Korstanje. Redactielid Monika Auch zag haar werk op een tentoonstelling: ‘De gladde, harde structuur, het zachte textiel en de veranderende lichtbreking op het oppervlak van de huid’ intrigeerden haar en vormden aanleiding tot een interview.

Siliconenrubber

Een van de nieuwere materialen in de beeldende kunst is siliconenrubber. Sinds 1990 wordt het gebruikt voor mallen en afgietsels, maar ook als kleefstof en zelfs als verfmedium. Met name in hyperrealistische sculpturen wordt het toegepast om een levensechte imitatie van de menselijke huid te creëren. Siliconenrubber heeft echter de neiging om veel stof en vuil aan te trekken. Restaurator Laura Wolfkamp vertelt over de reinigingsmethoden die hierbij toegepast kunnen worden.

Theun Govers

De behandeling van de verfhuid is erg bijzonder in het werk van Theun Govers. In zijn schilderijen blijft hij mogelijkheden tot verbetering zien: hij overschildert, hij schuurt en soms zaagt hij een stuk van een paneel af om tot een betere compositie te komen. Anke Roder, zelf schilder, kijkt eens extra goed naar een werk van Govers in wording.

Finish Fetish

In de jaren negentig maakte de Duitse kunstenaar Thomas Rentmeister een groot aantal gekleurde polyester sculpturen met een afwerklaag van polyester of polyurethaan. De huid van de sculpturen verfijnde hij door diverse polijstbehandelingen, waardoor ze een perfect glanzend uiterlijk verkregen. De gepolijste oppervlakken bleken echter ook zeer kwetsbaar. Restaurator Hedwig Braam zet uiteen hoe een interview met de kunstenaar bijdroeg aan het vaststellen of polijsten als restauratiebehandeling de juiste methode was.

Niko de Wit

‘Een huid moet ontstaan’, zegt beeldhouwer Niko de Wit ten slotte. ‘Ik ga niet een beeld maken en dan de huid aanbrengen; het moet van binnenuit gedacht zijn. De huid behoort een wezenlijk onderdeel van het beeld te zijn.’ Hoe hij te werk gaat, lees je in een artikel van Florence Husen.

Veel leesplezier!

 

LOSSE NUMMERS BESTELLEN:

Tijd voor Tijdschriften logo

U kunt losse nummers van kM bestellen. Deze verkoop verloopt via onze webshop Tijd voor Tijdschriften. U kunt hier gemakkelijk betalen via iDeal.

Klik hier om naar de bestelpagina van kM te gaan.

kM 117 neem een abonnement

bijschrift

note

bijschrift

Wouter de Vries

Wouter de Vries studeerde moderne Nederlandse letterkunde in Groningen en Antwerpen en werkte van 2015 tot en met 2021 als hoofdredacteur en uitgever bij Uitgeverij De Doelenpers.