Druk enter om te zoeken

June 13 2024

Klankbodem – Paviljoen

Klankbodem – Paviljoen

Categorieën: Kunstenaars Maand

Tags:

Tijdens de Kunstenaars Maand lichten we een aantal bijzondere werken uit, waaronder het werk van Dre Wapenaar. Hij vertelt aan kM over het maakproces van zijn werk en wat voor materialen hij gebruikt.

“In 2013 komt bij DORDTYART het Klankbodem-Paviljoen tot stand.

Van grote invloed op de akoestiek is de houten vloer, vastgebout op een stalen onderframe, met daarop de houten klankkast waar je als toehoorder tegen aanleunt.

Het is tot dan toe het vierde piano-(of muziek-) paviljoen, waarin een aantal dingen die ik belangrijk vind bij elkaar komen: Staalconstructie, Houtbewerking, Patroon maken, Naaiwerk.

Eerst 3D-tekeningen gemaakt en een aantal animatie-filmpjes gemaakt. Hiermee krijg ik de mensen van Dordtyart enthousiast. Zij investeren in dit project en we besluiten dat ik het paviljoen bij DordtYart ga maken (zij zetelen dan in een oude scheepshal te Dordrecht).”

Het stalen frame

“Eerst getekend, en overlegd, heen en weer, met ingenieur André van de Maarl van Technisch Bureau de Heer, waar ik al meerdere projecten mee heb gedaan. Daarna opdracht gegeven aan de walserij voor het buigwerk, de pdf’s gestuurd naar de snijderij voor de schetsplaten. Een lasser erbij ingehuurd en samen met nog wat mensen van DordtYart, begonnen met de bouw van de staalconstructie.”

“Ondertussen ook begonnen met het bestellen van het hout voor de enorme houten vloer, en de wat dunnere planken voor de zittingen rond de klankkast. De uitdaging bij het houtwerk zijn wel de rondingen voor de leuningen tegen de klankkast aan, en de hoeken van de zittingen tegen de buitenring. Ook het boorschema, voor het boren van de gaten verdient aandacht.”

Voordat het stalen frame naar de galvaniseur gaat hebben we al het naaiwerk gedaan. Eerst heb ik, met behulp van een computerprogramma, “high tech” de ‘formfinding’ van het patroon van de verschillende doeken gemaakt. Daarna zijn we, met een paar mensen erbij, “oldschool” het naaiwerk gaan doen, ter plekke. Het doek is van Ten Cate Campshield, zeer duurzaam en onbrandbaar.

Daarna het stalen frame naar de galvaniseur, en weer terug naar DordtYart, buiten in elkaar gezet, en begonnen met een serie concerten te geven!”

Dit werk is gebouwd met en dankzij DordtYart